Uitgangspunten herinrichting Lammenschansweg vastgesteld / Principles for Lammenschansweg Redesign Adopted
17.11.2025 : De ruimtelijke uitgangspunten voor de herinrichting van de Lammenschansweg zijn inmiddels vastgesteld. Belangrijk punt hierbij is dat de gemeente niet kiest voor 30 kilometer op de gehele Lammenschansweg. English follows the Dutch text
Een belangrijke rol speelt dat de Lammenschansweg een aanrijdroute is zoals dat ook voor de Churchilllaan en de Willem de Zwijgerlaan geldt.
Het college zegt wel serieus gekeken te hebben of invoeren van een 30 kom zone mogelijk was n.a.v. de petitie die hiervoor is ingediend door een groep verontruste bewoners.
Volgens het college is het helaas niet mogelijk dit “geloofwaardig” in te voeren, hetgeen inhoudt dat de politie niet zal kunnen handhaven, omdat hiervoor landelijk beleid nodig is. Een andere reden is dat de hulpdiensten niet voldoende op tijd zouden kunnen zijn bij invoering van 30 km. Ook het Openbaar Vervoer zou hier teveel last van ondervinden.
Wel worden de kruispunten die het gevaarlijkst bleken in het verleden: de Koninginnelaan, de Sitterlaan, het Bètaplein en de Tomatenstraat zó ingericht dat het niet meer mogelijk zal zijn hier harder dan 30 km te rijden. Daarnaast zullen de borden met het verzoek 30 kilometer te rijden die er nu al staan blijven en overweegt de wethouder flitspalen voor harder rijden dan 50 km op de weg tussen de kruispunten.
Daarnaast komt er een campagne “Verkeer is een teamsport” om mensen erop te wijzen dat niet sociaal gedrag, zoals te hard rijden, schadelijk is voor de verkeersveiligheid en opgeroepen tot meer beleefd gedrag en geduld.
Principles for Lammenschansweg Redesign Adopted The spatial planning principles for the redesign of Lammenschansweg have now been established. A key point here is that the municipality is not opting for a 30-kilometer limit on the entire Lammenschansweg. A key factor is that Lammenschansweg is an access route, just like Churchilllaan and Willem de Zwijgerlaan.
The municipal executive says it has seriously considered the feasibility of introducing a 30-kilometer zone following a petition submitted by a group of concerned residents. According to the municipal executive, it is unfortunately not possible to implement this "credibly," meaning that the police will not be able to enforce it, as this requires national policy. Another reason is that emergency services would not be able to arrive in sufficient time if the 30-kilometer limit were introduced. Public transport would also be significantly impacted. However, the intersections that proved most dangerous in the past: Koninginnelaan, Sitterlaan, Bètaplein, and Tomatenstraat, will be redesigned to make it impossible to drive faster than 30 km/h. Furthermore, the current 30 km/h signs will remain, and the alderman is considering introducing speed cameras for speeding over 50 km/h on the road between the intersections.
A "Traffic is a team sport" campaign will also be launched to remind people that unsocial behavior, such as speeding, is detrimental to road safety and to encourage more politeness and patience.