Het Stedelijk Gymnasium in Leiden is een van de oudste scholen van Nederland. Het is ontstaan uit de Latijnse School.
English follows the Dutch text
Die is gesticht in 1574 en had als rector Nicolaus Stochius. De voorloper van de Latijnse School is de Grote school. En die is ontstaan in de tweede helft van de 13e eeuw. Toen was er voorgeschreven dat bij iedere parochie een school behoorde te zijn. De school lag vlakbij de Pieterskerk. De leerlingen waren voornamelijk afkomstig uit de kringen van welgestelde ambachtslieden en handelslieden. De adellijken kozen meestal voor huisonderwijs. Er waren ook pauperkinderen, want die hoefden geen schoolgeld te betalen.
De leerlingen leerden lezen, schrijven en eenvoudig rekenen. Vervolgens kregen zij les in Latijn, logica en rhetorica. Uiteraard waren er nog geen leerboeken, de boekdrukkunst was nog niet uitgevonden. Ze werkten met een lei en griffel, bord en krijt en de ganzeveer. En ze herhaalden eindeloos wat de schoolmeester had voorgezegd.
In 1625 is de Hollandse Schoolorde vastgelegd. Daar stond het lesrooster en de lessentabel in. Zo werd er totaal per week 32 uur lesgegeven in Latijn en Grieks. Naast de klassieke talen was er plaats voor twee uur godsdient. En muziek was een keuzevak. De Schoolorder is ook duidelijk over discipline en tucht. De leerlingen moesten zich oefenen in de Latijnse omgangstaal, zodat zij correct en zuiver Latijn konden spreken. De scholieren moesten rapporteren als een medescholier zich lomp gedroeg of slecht Latijn sprak (!).
De leerlingen gingen met de rector en de docenten zondag naar de kerk. Daarna werden zij overhoord over de preek en kregen zij straf, als zij niet goed opgelet hadden. De leerlingen, die niet waren komen opdagen, kregen een boete opgelegd.
Vanaf 1838 werd de Latijnse School omgevormd tot Stedelijk Gymnasium. Het gymnsaium heeft veel ontwikkelingen doorgemaakt: de b-afdeling werd opgericht en na een tijd weer afgeschaft. Er is een decennium geweest, dat het gymnasium een vijfjarige opleiding was, etc.
In 1878 was de wet op het hoger onderwijs van kracht geworden. Het Gymnasium kreeg een nieuwe impuls. De zesjarige cursusduur werd hersteld. Na de vierde klas werd een splitsing doorgevoerd in de alpha- en de bèta richting. De bèta richting kreeg een uitbreiding voor de wiskunde en de natuurwetenschappen en minder uren voor de moderne talen. Opvallend is, dat de HBS-leerlingen een betere vooropleiding hadden voor een universitaire bèta studie dan de gymnasiasten. Mede door de uitbreiding van die vakken was het nodig om een nieuw gebouw te btrekken.
Beroemde docenten waren in de 19e eeuw: R.J. Fruin en P.J.Blok (geschiedenis), L.A. te Winkel en M. de Vries (Nederlands). Fruin ijverde voor een vaklokaal voor geschiedenis en een leerlingenbibliotheek. Dr.W.H.D. Suringar was lang rector en heeft veel voor de school betekend.
Tot 1883 stond het gymnasium bij de Pieterskerk.Toen verhuisde de school naar de Doezastraat. Daar was op de ruïne, de plek die onbebouwd was gebleven na de ramp met het kruitschip, een nieuwe school gebouwd. Ook dat gebouw werd te klein en in 1936 besloot men tot nieuwbouw aan de Fruinlaan. Op 8 januari trok de gehele schoolbevolking in een lange stoet van de Doezastraat naar de Fruinlaan. Ook op de Fruinlaan was er ruimtegebrek. Er is toen gekozen voor dependances en in 2007 besloot men nieuwbouw in Leiden-Noord te realiseren. Op 4 januari 2010 is het gymnasium opgesplitst in twee vestigingen: locatie Athena aan de Fruinlaan en locatie Socrates aan de Gooimeerlaan.
Beroemde oud-leerlingen zijn: Rembrandt van Rijn, Herman Boerhaave, Theo van Hoytema, Cees Waal, Sophie van Winden, Armin van Buuren en Onno Blom.
Het categorale gymnasium is een school met maar één onderwijstype: gymnasium. We onderscheiden ons onder meer van andere vwo-scholen door het aanbod van de klassieke talen. Hierdoor worden de leerlingen in contact gebracht met de gedachtenwereld en de samenleving van het oude Griekenland en het Romeinse Rijk. De invloed hiervan op ons politieke, wetenschappelijke, morele en culturele denken is enorm groot. Kennis van de klassieken vergroot het inzicht in de wereld van nu. Het leren van de klassieke talen leidt tot een meer gestructureerde en analyserende manier van leren en denken. Door het aanbod van de klassieke talen is er in verhouding minder tijd voor andere vakken, waardoor het leertempo hoog is.
(Bron: o.a. ‘Meer dan zes eeuwen Leids Gymnasium’)Met dank aan Jeannette Houwink ten Cate voor deze tekst
Municipal Gymnasium LeidenThe Municipal Gymnasium in Leiden is one of the oldest schools in the Netherlands. It originated from the Latin School, which was founded in 1574 and whose rector was Nicolaus Stochius. The precursor to the Latin School was the Grote School (Great School), which originated in the second half of the 13th century. At that time, it was stipulated that every parish should have a school. The school was located near the Pieterskerk (St. Peter's Church). The students came mainly from wealthy artisans and merchants. The nobles usually opted for homeschooling. There were also poor children, because they did not have to pay school fees.
The students learned to read, write, and do basic arithmetic. They then received instruction in Latin, logic, and rhetoric. Of course, there were no textbooks yet; the printing press had not yet been invented. They worked with a slate and stylus, a blackboard and chalk, and a quill. And they repeated endlessly what the schoolmaster had instructed. The Dutch School Order was established in 1625. It included the lesson schedule and the timetable. For example, a total of 32 hours of Latin and Greek instruction were given per week. In addition to the classical languages, there was time for two hours of religious instruction. Music was an elective. The School Order was also clear about discipline and discipline. Students were required to practice colloquial Latin so they could speak Latin correctly and accurately. Students were required to report any fellow student who behaved rudely or spoke poor Latin (!).
Students attended church on Sundays with the principal and teachers. Afterward, they were quizzed on the sermon and punished if they hadn't paid attention. Students who didn't show up were fined.
From 1838 onward, the Latin School was transformed into the Municipal Gymnasium. The gymnasium underwent many developments: the B-department was established and then abolished after a while. For a decade, the gymnasium was a five-year program, etc.
In 1878, the Higher Education Act came into effect. The gymnasium received new impetus. The six-year duration was restored. After the fourth year, a division was implemented into the arts and sciences. The sciences program expanded its mathematics and natural sciences curriculum and reduced the number of hours for modern languages. It is striking that HBS students had a better preparatory education for university science studies than gymnasium students. Partly due to the expansion of these subjects, it was necessary to build a new building.
Famous teachers in the 19th century included R.J. Fruin and P.J. Blok (history), and L.A. te Winkel and M. de Vries (Dutch). Fruin advocated for a dedicated history classroom and a student library. Dr. W.H.D. Suringar served as principal for a long time and was very important to the school.
Until 1883, the grammar school was located near the Pieterskerk. Then the school moved to Doezastraat. A new school had been built there on the ruins, the site left undeveloped after the gunpowder ship disaster. That building also became too small, and in 1936, it was decided to build a new one on Fruinlaan. On January 8th, the entire school population marched in a long procession from Doezastraat to Fruinlaan. There was also a shortage of space on Fruinlaan. Annexes were then chosen, and in 2007, it was decided to build a new building in Leiden-Noord. On January 4, 2010, the grammar school was split into two locations: the Athena location on Fruinlaan and the Socrates location on Gooimeerlaan.
Famous alumni include Rembrandt van Rijn, Herman Boerhaave, Theo van Hoytema, Cees Waal, Sophie van Winden, Armin van Buuren, and Onno Blom. A categorical gymnasium is a school with only one type of education: gymnasium. We distinguish ourselves from other pre-university education (VWO) schools, among other things, by the classical languages we offer. This exposes students to the world of thought and society of ancient Greece and the Roman Empire. Their influence on our political, scientific, moral, and cultural thinking is enormous. Knowledge of the classics enhances our understanding of the modern world. Learning the classical languages leads to a more structured and analytical way of learning and thinking. Because classical languages are offered, there is relatively less time for other subjects, resulting in a rapid learning pace.
(Source: among others, "More than six centuries of Leiden Gymnasium")With thanks to Jeannette Houwink ten Cate for this text.